What’s Next: de wereld van digital media met oud-studente Fien Liessens

Naast mijzelf zijn er nog een aantal andere studenten die met dezelfde vragen zitten over de toekomst van een communicatiestudent. Een oudere zus heb ik niet, dus advies ben ik gaan zoeken bij een aantal oud-studenten. Waaronder Fien Liessens. Zij zal in dit interview wat meer vertellen over hoe zij haar weg in de communicatiewereld heeft gevonden. 

Wie is Fien?

Fien is een enthousiasteling in het kwadraat en het zonnetje in huis. Ze werkt sinds 2019 als socialmediamanager bij Flair. Met haar titel als “memequeen” leidt ze de instagrampagina van Flair die ondertussen iets meer dan 100 duizend volgers telt. Naast haar schrijftalenten heeft ze ook een zwak voor M&M’s met pindakaas en Joe Jonas. Alleen is ze nooit met haar twee mannen aan haar zijde: dwergkonijn Guido en corgi Freddie

Waarom heb je gekozen voor communicatiemanagement op Thomas More?

Voor ik mijn weg gevonden had naar Thomas More, heb ik een journalistieke richting op het AP afgerond. Na mijn webredactiestage bij radiozender MNM, kreeg ik de digitale kriebels te pakken. Ik wist dat ik nood had om mijn rugzak van kennis wat te vullen en ging op zoek naar een gepaste richting. In deze tijden en zeker in de communicatiewereld is het belangrijk dat je online helemaal mee bent. Zo kwam ik dan ook via een Facebookadvertentie in aanraking met Thomas More. Na wat onderzoek online en op de campus was ik meteen verkocht. De beslissing om Digital Media Manager te studeren was dan ook snel gemaakt. 

Wat houdt je job als socialmediamanager bij Flair in?

Mijn takenpakket als socialmediamanager is redelijk ruim. Deze bestaat vooral uit nieuwsbrieven opstellen voor Flair en mij bezig houden met de Instagrampagina. Ik noem het dan ook mijn baby’tje (lacht). Heel wat mensen denken: “Hoe kun je je nu een volledige dag bezig houden met Instagram?”. Maar het is zoveel ruimer dan content bedenken en online posten. Ook brainstormen voor nieuwe content, onderzoek naar welke content er nog mist en het onderhouden van de DM’s komt erbij kijken. Altijd fijn om eens kwade berichtjes te beantwoorden (lacht). En natuurlijk ook heel wat hartjes versturen, liken en reageren.

“Het boeiende aan mijn job is dat er geen perfecte planning bestaat. Als gestructureerd persoon vond ik dat heel moeilijk in het begin, maar je leert verder te surfen op die golven.”

Wie inspireert er jou binnen de wereld van communicatie?

Voor mij zijn dat vooral mensen van het buitenland. Maar ik heb er wel ééntje uit Vlaanderen. De mannen van Supercontent vind ik enorm grappig en geniaal. Ze zijn perfect in hun timing van montage. Zelf hou ik ervan om montages te maken voor mijn vrienden, maar bij mij lukt dat wel minder goed (lacht). Qua content zelf inspireert de Britse blogster Zoella mij enorm. Zij heeft zowat dezelfde vibe zoals wij bij Flair hebben. 

Naast Flair heb je ook als eindredacteur bij Gazet Van Antwerpen en als copywriter bij The Other Agency gewerkt.  Uit welk vakgebied heb je het meeste geleerd?

Bij iedere job heb ik iets bijgeleerd. Als eindredacteur, moet je voor een lange periode heel gefocust zijn en daarnaast moet je je spellingsregels goed kennen (lacht). Dan heb ik bij het copywriting gedeelte geleerd dat je goed moet kunnen omspringen met feedback. Wanneer een klant niet tevreden is, dan moet je terug van nul beginnen. Creativiteit is ook enorm belangrijk hier. En als laatste bij Flair moet je 24/7 enthousiast en vrolijk zijn voor de volgers, ookal zit het je niet mee op bepaalde dagen. Uiteindelijk kan ik uit iedere job iets leerrijks halen.

“Ik werkte als junior in een senior positie bij de Gazet Van Antwerpen, maar ik voelde dat dat niet de job was waar ik gelukkig van zou worden. Dus ben ik verder gaan kijken.”

Waar zie jij jezelf binnen 5 jaar?

Ik vind dat in de communicatiesector altijd moeilijk om te zeggen, omdat ik vind dat je voor jezelf moet uitmaken waar dat je wil staan en welke dingen je wilt bereiken. Eénmaal je je doelen hebt gerealiseerd binnen je job en je tevreden bent, dan denk ik dat het voor mensen van onze leeftijd tijd is om je talenten ergens anders verder te ontwikkelen. Om daar een tijdspanne op te plakken is moeilijk. Maar als ik wat verder van de situatie moet staan en denken, dan hoop ik binnen vijf jaar mijn Flair hoofdstuk af te sluiten en twee series geschreven te hebben (lacht).

Ben je benieuwd naar wat communicatiemanagement nog allemaal te bieden heeft? Neem dan een kijkje op de website van Thomas More.