Communicatiemanagement, dat is eigenlijk vanalles. Hoe vertel je aan ouders en vrienden wat Communicatiemanagement is en wat je ermee kan doen? Social media addict en tweedejaarsstudente Kendra neemt samen met jou een kijkje achter de schermen van haar richting. Ze hoopt hiermee alle vragen en twijfels bij toekomstige studenten van de baan te helpen!
VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK
Pfff, al die theorie. Je kan er niet om of naast, het eerste jaar blijft het meest theoretische. Dat was ook mijn gedacht. Iedereen is op zoek naar praktijkgerichte ervaringen maar voor veel studenten is dit afwachten tot het tweede jaar. Parnian, een eerstejaarsstudente Communicatiemanagement, wil hier verandering in brengen. Lees hieronder haar ervaring over haar eerste jaar!
“Ik vind dat ik veel heb geleerd naar de toekomst toe in het eerste jaar. In mijn eerste jaar werd het duidelijker wat ik wou doen en in welke sector ik wil verdergaan. Ik had het gevoel dat ik al sinds mijn eerste jaar mijn toekomst voor ogen zag, door te moeten verdiepen.”
MET 1 BEEN IN HET ECHTE WERKVELD
In het tweede jaar werk je aan jouw schrijfskills, presentatietechnieken en leer je verantwoordelijkheden nemen door de praktijkgerichte projecten Campagne en Afterfive. Binnen Afterfive laten de docenten hun studenten ‘all the way’ gaan. Een online campusdag organiseren, de sociale media beheren of de website updaten? Ze kunnen het allemaal! Een mooie basis voor de toekomst. Sarah, tweedejaarsstudente en lid van Afterfive, is alvast grote fan van de projecten.
“Bij Afterfive zijn we allemaal gedreven individuen. De opdrachten worden gegeven door Thomas More zelf, zo heb je het gevoel dat je niet voor niets werkt.”
Niet enkel de praktische vakken en Afterfive beloven jou een mooie toekomst, ook Campagne laat studenten een kijkje nemen binnen het echte werkveld. Aan het woord: Katrijn, een tweedejaarsstudente die stevig in haar schoenen staat en weet wat ze wilt.
“Ik vind dat Campagne wel goed bij onze richting past. Het laat perfect zien hoe het proces van een echte campagne verloopt. Docenten en opdrachtgevers laten ons zo zien hoe het er in het echt aan toegaat.”
Op het einde van jouw tweede jaar, ben je bijna volledig klaargestoomd om aan het werk te gaan. Benieuwd naar wat jou nog te wachten staat voor de grote stap naar jouw eerste job of extra verkort traject? Hup naar jaar 3!
THE WAY TO YOUR FUTURE
In het derde jaar sta je voor een belangrijke stap: het kiezen van jouw afstudeertraject. Op basis van de vakken die je in de vorige twee jaren kreeg, kan je kiezen tussen vijf verschillende trajecten om verder in te specialiseren. Hierbij komen uiteraard wat vragen naar boven. Ga ik wel de juiste keuze maken? Wat als een bepaalde richting toch niets voor mij is? Er is er voor iedereen wat wils! Ben je een fervente babbelaar en niet bang voor de camera? Twijfel dan zeker niet voor een job als Woordvoerder. Of voel jij je helemaal in je nopjes binnen online advertising en Google Analytics? Ga dan zeker voor Digital Media Management! Maar volgens Birger, een derdejaarsstudent Branding & Advertising, is één ding het belangrijkste: je gevoel volgen.
“Door de lange stage in het laatste semester, kunnen er best veel studenten meteen beginnen. Ze krijgen vaak een job aangeboden via hun stagebedrijf want die kunnen ondertussen al niet meer zonder je werkkracht. Daarnaast biedt stage ook goede referenties en relevante werkervaring, wat solliciteren gemakkelijker maakt!”
En dan nog iets: een bachelorproef? Nah! Tijdens Pitch werk je nauw samen met andere medestudenten om een echt ‘werkveld’-gevoel te creëren. Zo voel je hoe het eraan toegaat op de werkvloer, dé perfecte voorbereiding voor jouw toekomst dus! Heb jij als 18-jarige of eerstejaarsstudent nog vragen over jouw toekomst? Twijfel dan niet voor een persoonlijk gesprek met één van onze docenten of tweede- en derdejaarsstudenten via de chat!
Overtuigd? Bekijk dan zeker verder onze website of kom eens langs op onze gezellige campus voor meer informatie over jouw toekomst!