Wat is communicatiemanagement?
Communicatiemanagement is een enorm brede opleiding waarmee je heel wat kanten op kan. In één zin is het een opleiding waarin je professioneel leert communiceren naar verschillende doelgroepen toe. Je leert hoe je strategisch moet nadenken, hoe je goede teksten kan schrijven, hoe je grafische programma’s zoals Photoshop moet gebruiken, hoe je content moet bedenken en nog zo veel meer. Ondertussen worden ook je taal skills bijgewerkt waardoor je al snel vloeiend bent in Nederlands, Frans én Engels. Daarnaast neem je onderweg heel wat andere skills op zoals het vlot omgaan met mensen, kritisch nadenken, samenwerken, problemen analyseren en verantwoordelijkheid opnemen.
Welke specialisaties zijn er?
Hier op Thomas More zijn er 5 afstudeerrichtingen of specialisaties:
- Digital Media Manager (DMM)
Bij DMM leer je onder andere hoe je doormiddel van SEO (Search Engine Optimization) je website goed laat scoren op Google. Je leert werken met HTML, WordPress en Google Analytics. Je wordt een specialist in digitale marketing en communicatie. Als je je wil verdiepen in het digitale kies je voor deze aftudeerrichting.
- Event, Concept en Organisatie
Bij Event, Concept en Organisatie leer je op een korte tijd hoe je concepten kan bedenken én uitwerken. Zo leer je bijvoorbeld hoe je gedetailleerde draaiboeken moet maken die jouw events gaan ondersteunen. Of hoe je op zoek moet gaan naar elementen die jij nodig hebt voor je event te laten doorgaan, zoals sponsering en locatie. Als je gelukkig wordt van organiseren en plannen is dit zeker een aftudeerrichting voor jou.
- Branding & Advertising
Bij Branding & Advertising ontdek je de verhalen achter de merken en leer je hoe jij er deel van uit kan maken. Je leert hoe je een communicatieonderzoek moet uitvoeren en hoe je interessante inzichten kan vinden. Je leert je creativiteit te gebruiken om geweldige reclamecampagnes te bedenken en zoveel meer. Als je je wil verdiepen in merken en wat ze maakt tot wat ze zijn kies je de afstudeerrichting Branding & Advertising.
- Woordvoerder
Bij de afstudeerrichting Woordvoerder ontdek jij hoe je het gezicht en aanspreekpunt van een bedrijf kan worden. Je leert meer over de werking van de media, hoe je je verhaal moet brengen en juiste invalshoeken kan verzinnen. Je oefent je presentatie skills en leert hoe je rustig moet blijven in uitdagende situaties. Als spreken voor een hele groep mensen je niet afschrikt is dit misschien een afstudeerrichting voor jou.
- Public Relations
Bij de aftudeerrichting Public Relations verken je de kracht van de imago. Je leert hoe de pers werkt, hoe je er goede realties mee kan opwouwen en natuurlijk hoe je een goed persbericht kan schrijven. Je leert hoe je onderzoek moet voeren Je kiest er ook voor om je te verdiepen in een specifieke thema zoals sport, mode, media, muziek en branding of crisiscommunicatie. Als jij je wil bezig houden met het imago van een bedrijf, een merk of een persoon is dit een aftudeerrichting voor jou.
Kan je gemakkelijk verder studeren?
Na het behalen van je professionele bachelor kun je zeker verder studeren. Dat is ook wat een groot aantal afgestudeerden doen. Zo kan je ervoor kiezen om via een schakelprogramma op twee jaar een academische master te behalen. Je kan er ook voor kiezen om een tweede bachelor te halen. Dit kan op één jaar via een verkort traject. Zo kun je bijvoorbeeld na het afstuderen van een afstudeerrichting Woordvoerder ervoor kiezen om dan Branding & Advertising te studeren. Of bijvoorbeeld een bachelor in journalistiek.
Wat kun je er later mee worden?
Met een diploma communicatiemanagement kun je heel wat richtingen op. Zo kun je werken op een communicatiedienst van een bedrijf of een organisatie (profit én non-profit). Je kan werken voor je stad of gemeente. Daarnaast heb je ook de optie om te werken in een reclame- en communicatiebureau, een PR-agentschap of een evenementenbureau. Maar je kan ook een zelfstandige worden en je eigen baas zijn. De communicatiesector biedt enorm veel jobs aan, hier is alvast een klein lijstje:
- Eventproducer
- Communicatieverantwoordelijke
- Projectmanager
- Communicatiemanager
- Eventmanager
- Social Content Creator
- Social Media Expert
- SEO Specialist
- Social Content Creator
- Communicatiemanager
- Marketing Communication Officer
- Strategic Planner
- PR Consultant
- Copywriter
- Persverantwoordelijke
- Woordvoerder
- Coördinator interne communicatie
- …
Hoeveel verdien je met een job in de communicatiesector?
Deze vraag is wat moeilijker te beantwoorden. De communicatiesector is enorm divers, zo heb je verschillende soorten jobs in marketing (digitale marketing, telemarketing, brandmarketing, …), in media (krant, online, tv, …) en in communicatie (interne communicatie, PR, bedrijfscommunicatie, …). Elk heeft zo zijn eigen standaard. Volgens Jobat Salarisrapport 2020 krijg je gemiddeld 2.938 euro bruto maandloon voor een job in deze sector. Maar uiteindelijk hangt het ook af van het aantal jaar ervaring die je hebt. Wanneer je pas begint ligt je brutoloon waarschijnlijk op gemiddeld 2.293 euro/maand.